مبانی نظری هوش بازاریابی
مبانی نظری هوش بازاریابی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 111 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 42 |
دریافت فایل
پیشینه ومبانی نظری پژوهش هوش بازاریابی
توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوهAPA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مفهوم هوش به عنوان قسمتی از استراتژی بازاریابی با افزایش قدرت رقابتی شركت و پردازش برنامههای استراتژیك آن، به مفاهیم بازاریابی اضافه شده است (جوهری و استفنز، 2006: 61).
هوش بازاریابی هنری است كه سازمانهای مختلف به آن احتیاج دارند. دستیابی به هوش بازاریابی تنها با استفاده همزمان از علم و هنر میسر است. هوش نه تنها قابلیت فردی، بلكه قابلیتی سازمانی است كه از محیط سازمان كسب میشود. هوش بازاریابی، آمیخته ای از سه مقوله فرد، سازمان و محیط(همان منبع).
تاكنون تعاریف مختلفی از هوش بازاریابی ارائه شده است؛ ازجمله آن، تعریف كاتلر از هوش بازاریابی است: اطلاعات هر روزه در مورد تغییرات در محیط بازاریابی كه مدیران در آماده سازی و تطبیق برنامه های بازاریابی كمك میكند.(پری پوراس و همكاران، 2005)
آقای جافه(به عنوان كسی كه بیشترین فعالیت را در این بحث انجام داده است) هوش بازاریابی را جمعآوری اطلاعات از محیط بیرون و مجموعه فعالیتهای درون شركت میداند (سانگ و جف، 2009).
به نظر نویسندگان با توجه به مفهومی كه در واژه هوش وجود دارد، هوش بازاریابی یك توانایی در فرد یا سازمان است كه به مدیران ارشد برای دستیابی به استراتژی، برنامه، هدف و یا حتی چشم انداز سازمان كمك شایانی میكند، در واقع سیستم هوش بازاریابی مشخص میكند كه چه نوع هوشی مورد نیاز است و آن را از محیط دریافت میكند و در اختیار سازمان قرار میدهد(تان و احمد، 1999)
در مقالات و كتب مختلف، هوش در سه حوزه مطرح میشود: هوش بازاریابی، هوش رقبا و هوش كسب و كار. باید دقت داشت كه هوش بازاریابی چیزی فراتر از هوش رقبا و كسب و كار است؛ اما در بعضی از مطالعات این سه به صورت یك سیكل نشان داده میشود. این بدین معناست كه این سه میتوانند لازم و ملزوم یكدیگر باشند(رایت، 2006)
بسیاری از اطلاعات هوش رقبا، میتواند در هوش بازاریابی استفاده شود تا به عنوان یك ورودی برای آن، بتوان یك پروسه پویای طراحی بازار را تدوین كرد . بنابراین هوش بازاریابی میتواند شامل اطلاعات مربوط به محیط كلان، محیط بازار، مشتریان، رقبا و عملكرد گذشته یك سازمان درباره آمیخته بازاریابی باشد(بارتلت، گشال و كاتلر، 2001).
هوش بازاریابی را میتوان از منابع مختلفی ازجمله مجلات، نشریات بازرگانی، صحبت با مشتریان، تامینكنندگان و توزیعكنندگان، همچنین با صحبت با مدیران دیگر شركتها كسب كرد(كالف و رایت، 2008)
2-2-4-1.مشخصات هوش بازاریابی
با توجه به مباحث عنوان شده و درجه اهمیت هوش بازاریابی برای سازمان، به منظور اجرای موفقیت آمیز و استفاده صحیح از این مفهوم، ابتدا باید مشخصات و ویژگی های هوش بازاریابی شناخته شود. این مشخصات عبارتند از:
ارتباط داشتن: هوش باید برای تصمیم گیرندگان اصلی اطلاعات مهم مربوط به موقعیت را بدهد و از ارائه اطلاعات نامرتبط و اطلاعاتی كه اهمیت كمی دارند، اجتناب كند.
قابل استفاده بودن: هوش باید در قالبی مناسب، قابل درك و قابل استفاده برای مدیران باشد تا در آنها انگیزه لازم را ایجادكند و اطلاعات را بگونه ای ارائه كند تا مدیران قادر به استفاده از آن در حوزه های مختلف باشند.
زمان2: هوش باید در زمان مناسب به دست گیرنده برسد تا بتواند تصمیمات موثر اتخاذ كند. همچنین امنیت آن باید مد نظر باشد به این معنی كه اطلاعات حاصل از سیستم هوش بازاریابی به دست رقبا و افراد خارج از سازمان نیفتد (فاهی، 2007).
Fahey
- روش های طلایی افزایش مشتری شرکت های خدمات نظافتی با بازاریابی اینترنتی - تیر 5, 1403
- مدیریت بازاریابی(پاورپوینت ) - تیر 5, 1403
- تکنیک های داده کاوی در بازاریابی فروش و مدیریت ارتباط با مشتری( ppt ) - تیر 5, 1403